söndag 1 februari 2015

Nötiga kuvertbröd

Vi hade sparrissoppa igår till middag och då tycker jag det är gott med lite bröd till, denna gången gjorde jag kuvertbröd fullt med olika nötter o mandel i, det blev väldigt uppskattat och som en nöttok som jag är så gillade självklart jag dom :) 


Ni behöver:

50 gram smör

5 dl mjölk

50 g jäst
1 tsk salt
2 tsk strösocker
12-13 dl vetemjöl


Olika sorters hackade nötter, jag hade mandel, hasselnötter och valnötter, ca 1-1½ näve av varje sort. 

ägg till pensling
vallmofrö alt. solrosfrön



  • Smält matfettet i en kastrull och häll i vätskan och värm till fingervarmt, 37 grader. 
  • Smula sönder jästen i en bunke och lös upp den med lite av degspadet. 
  • Tillsätt resten av degspadet, salt, socker och nästan allt mjöl. 
  • Arbeta degen kraftigt tills den är smidig och släpper bunken. 
  • Blanda i nötterna som ni hackat lite lätt, jag höftade lite här, tog en näve hasselnötter, 1½ näve valnötter o 1½ näve mandel. Men här tar man lite vad man själv gillar o mängden man vill ha. 
  • Knåda runt nötterna så att dom blandas med degen. 
  • Forma degen till bullar, blir runt ett 30-tal, och lägg på bakplåtspapper. 
  • Låt dom jäsa till dubbel storlek, ca 30 minuter. 
  • Sätt ugnen på 225 grader. 
  • Pensla bullarna med uppvispad ägg och dekorera med vallmofrö alt solrosfrön.
  • Grädda bullarna i ca 10 minuter tills dom fått fin färg. 
  • Servera dom lite varma med smör och ost :) 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar