söndag 19 april 2015

Päronbiskvier

Nått som min sambo verkligen älskar o som han har tjatat på mig att jag ska baka sedan julas är päronbiskvier :) 
Och i veckan så gjorde jag det :) 

Han blev helt överlycklig o det bästaste var att han verkligen gillade dom :) 
Och det gjorde till o med min bror :) Min bror äter knappt kakor eller bakverk, fattar inte hur han kan stå emot på kalasen, men dessa åt han idag när han kom på besök :D

Och dom var väldigt enkla att göra och tog inte så lång tid men jag rekommenderar er att göra en dubbel sats med en gång för att de försvinner snabbt, vi har endast 4 kvar av 20 stycken :) 

Ni behöver för en enkel sats, ca 16-20 st:

  • 300 g mandelmassa
  • 1 3/4 dl socker
  • 2 äggvitor
  • 2 äggulor
  • 200 g rumsvarmt smör 
  • 4 dl florsocker
  • 3 tsk vaniljsocker
  • 1-1½ tsk päronessens
  • ½-1 tsk grön hushållsfärg
  • 250 g mörk choklad

Gör så här: 

Sätt ugnen på 175 grader C 

Biskviebotten

Riv mandelmassan på den grova delen av rivjärnet. 
Blanda i en bunke tillsammans med socker och äggvitorna till en krämig massa. 
Klicka ut matskedsstora klickar på ett bakplåtspapper, jag fick plats med 12 på en plåt, de flyter ut lite i ugnen under gräddningen så klicka ut dom lite luftigt emellan. 
Grädda dom i ca 12-15 min tills de fått en fin färg, de ska vara lite gyllenbruna men håll koll på dom för de kan gå snabbt. 
Låt dom svalna på plåten men ta och dela bottnarna på hälften medans de fortfarande är varma så det blir två halvmånar av varje botten. 



Smörkräm

Vispa ihop smör, florsocker, vaniljsocker och äggen till en slät kräm. <kolla så inte smöret ha klumpat sig för mycket. 
Smaka av med päronessens (jag hade 1 tsk o 2 krm) men börja med 1 tsk o sedan smaka er fram. Färga smörkrämen svagt grön, akta så att ni inte tar för mycket. 

Ihopsättning

Bred smörkräm på ena halvmånens bbaksida (den sidan som låg ner mot bakplåten).
Lägg ihop med den andra halvan och fortsätt så tills bottnarna tar slut. det går att öppna biskvin igen om man vill fylla på med lite mer smörkräm. 
Smält chokladen i vattenbad. 
Doppa den platta delen av biskvin och antingen ställ dom på bakplåtspapper eller gör som jag och ställ dom uppochner på stekgallret mellan alla skårorna  :) 
Ställ kallt för att stelna. 
Ringla gärna lite choklad över biskvierna när de har stelnat. 

Biskvierna går alldeles utmärkt att frysa. 


Hoppas att ni gillar dom! :D 

2 kommentarer:

  1. Hej vart hittar man päronessense? ☺️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, kul att du hittar hit till min sida. :) päronessens finns på vissa apotek, de har även andra smaker. Men det är små flaskor som oftast står vid kassan. Med vänlig hälsning, Malin

      Radera