tisdag 9 augusti 2016

Nötig rulltårta med nutella och grädde

Idag är det tydligen rulltårtans dag och då måste man ju baka en rulltårta :) 
Jag har aldrig gjort rulltårta innan, varför vet jag inte med tanke på hur enkelt det var. 
Min sambo däremot gillar inte att ha bär i bakverk (om det inte är paj) så jag fick tänka om lite med fyllningen, men blev riktigt nöjd då jag är tokig i nötter o sambon i choklad... 

(Den blev riktigt god!!)

Jag hade i min rulltårta: 

3 ägg
2 dl socker
2 dl vedermjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1/2 dl vispgrädde
ca 100 g jordnötter
ca 100 g sötmandel

Fyllning: 
2 1/2 dl grädde
nutella
ca 100 g mörk 70% choklad

chokladsås

Gör så här: 

  1. Sätt ugnen på 250 grader alt varmluft 200 grader. 
  2. Lägg ett bakplåtspapper på en långpanna, ca 30x40 cm.
  3. Hacka jordnötterna och mandeln lite fint, ska inte vara helt smuligt men inte heller halva bitar. 
  4. Vispa ägg och socker riktigt pösigt. Då blir rulltårtan tydligen lätt och porös, antingen gör ni det för hand eller med elvisp. 
  5. Lägg en sil över bunken och lägg i alla de torra ingredienserna (mjöl, bakpulver och vaniljsocker). Sikta ner det i smeten och rör med en slickerpott så tt det inte blir några klumpar. 
  6. Tillsätt 1/2 dl grädde
  7. Häll i nästan alla nötter, spara lite till garnering. Rör runt
  8. Häll smeten på bakplåtspapperet, kontrollera så att det blir jämnt fördelat då den ska vara inne i sån kort stund, annars blir det inte jämnt bakat. 
  9. Grädda kakan mitt i ugnen i ca 5 minuter, håll koll då den blir snabbt brun. 
  10. Ta ut kakan och mesans den är varm strö ni över lite strösocker, lägg på ett bakplåtspapper (skrynkla det lite om det inte ligger still), lägg på bakgallret och vänd hela kakan upp och ner. 
  11. Dra bort pappret som kakan har gräddats på. Om det är svårt så kan ni pensla med lite iskallt vatten på pappret så lossnar det lättare. 
  12. Lägg tillbaka långpannan över kakan och låt den svalna mellan plåten och gallret. 
  13. När kakan svalnat så ber försiktigt över Nutella, inte för tunt lager för då går kakan lätt sönder. 
  14. Hacka chokladen i lagom bitar och vispa 2 1/2 dl grädde. Blanda ner chokladen och rör om. 
  15. Bred grädden över nutellan, spara lite till dekoration. 
  16. Dax att rulla: Vill man ha rulltårtan smal så rulla man ihop den från långsidan. Vill man ha den tjockare så rullar man den från kortsidan. Använd bakplåtspapperet till hjälp när ni rullar ihop den och pressa ihop den lite. 
  17. Lägg tårtan med skarven ner och garnera den med grädde och nötter. Gärna lite ringlad chokladsås över. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar