söndag 5 juni 2016

Rabarbermuffins med smuldegstopping

Lånad bild
Dessa muffinsen eller minipajerna som man oxå kan kalla dom blev gästernas favorit, dom är precis som en minipaj som man kan äta o hålla i  handen så perfekt på utflykter. Vill man däremot servera dom hemma rekommenderar jag er att servera dom lite varma med en klick vaniljglass - otroligt gott! 

Jag har inte sockrat rabarbern för jag gilla när man blanda den syrliga smaken med den söta kakan, men om man inte är så förtjust i det så kan man med fördel sockra rabarbern. 
Jag använde mig av späda o fina lite tunnare rabarber då de stora lite tjockare lätt kan vara lite trådiga. Min sambo är inte så överdrivet glad över frukt i kakor men dessa älskade han o gick inte att få stopp på honom :P 

Ni behöver till ca 12 stycken: 

3 dl strösocker
2 ägg
100 g smör 
1 tsk vaniljsocker
3 dl vetemjöl
ca 3 dl rabarber skuren i småbitar, var ca 6 stjälkar men det beror på storleken... 

80 g smör
1 dl socker
3 dl havregryn



  • Sätt ugnen på 180 grader C.
  • Vispa ägg och socker vitt och fluffigt. 
  • Smält smöret och ha i vaniljen, rör runt. 
  • Rör ner det smälta smöret samtidigt som mjölet i äggsmeten och blanda väl.
    Det blir en ganska tjock smet.
  • Smält smöret till toppingen, rör i sockret och havregrynen.
    Blanda allt ordentligt.
  • Ställ ut muffinsformar i en muffinsplåt, rekommenderar att ni använder muffinsplåt till dessa. 
  • Fördela smeten jämnt mellan formarna.  
  • Ha i den skurna rabarbern. 
  • Strö över havregrynssmeten. 
  • Grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter. 
Dessa reste sig ganska bra fast det inte är något bakpulver i dom tack vare att man vispar ägg och socker fluffigt och fint.

Lycka till och smaklig spis :) 


Grundreceptet kommer ifrån Linnéas skafferi men jag har ändrat lite på det så de passar mig bättre :) 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar