söndag 20 december 2015

Cheesecake

Någon efterrätt som väldigt ofta går hem hos folket är Cheesecake, det gjorde jag till igår då vi skulle ha gäster hemma på korvtillverkning inför julen.

Det är väldigt enkelt att göra cheesecake, ni behöver varken ugn eller spis och den går snabbt att svänga ihop om man inte räknar med frystiden...
Detta är en väldigt hög variant, vill ni ha den i mindre höjd så halvera receptet.
Receptet kommer ifrån mitt förra jobb, jobbade tidigare på ett café där denna är en klar favorit. Dock så görs den inte så här hög men jag tycker den blir vackrare så, särskilt med choklad som rinner ner över kanterna... 


Ni behöver till en springform, räcker till ca 10-12 personer. 

4 ägg
4 dl socker
6 dl vispgrädde
800 g Philadelphiaost
Digestivekex alt pepparkakor för en lite mer julig variant
smör

Choklad, frukt eller dylikt att garnera den med. 
Servera gärna hallonsås till denna. 

Börja med att smöra formen lite lätt, fast endast i bottnen. 
Riv sedan digestivekexen så att de täcker bottnen av formen. Jag använde den fina sidan och sedan blir det alltid lite grövre smulor som oxå ramlar ner så får man en liten blandad kompott :) 

Vispa ägg och socker poröst i en lite större bunke.
Vispa grädden i en annan bunke.

Häll ner Philadelphiaosten i äggsmeten och rör runt.
Häll även ner vispgrädden och rör om allt samman.

Häll upp smeten i formen över digestivekexen, min blev precis upp till kanten.
Plasta formen.

Sätt in formen i frysen, se bara till så att den står rakt. Lått stå i minst 5 timmar, gärna över natten.

Ta ut formen ca 30 minuter innan den ska serveras så att den går att skäras, ni märker när den börja smälta, vår var ganska rinnig (jättegott) runt om men lät frysen fortfarande i mitten. 

Dekorera cheesecaken med smält choklad, hyvlad choklad, eller lite färsk frukt. 
Jag missade tyvärr att ta en bild på det färdiga resultatet (jag hade smält mörk choklad och sedan riven mjölkchoklad över) men jag fixar det nästa gång. Denna blev så poppis så den kommer jag helt klart att göra fler gånger! 

Servera gärna cheesecaken tillsammans med hallonsås, det är underbart gott ihop, syrlig hallonsås till krämig cheesecake. 
Alt lite färska frukter eller kanske lite hackad choklad. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar