söndag 5 juli 2015

Mars kladdkaka

Jag bakade igår en underbart god kladdkaka, kommer nog oftast baka denna varianten i fortsättningen med karamelliserad mjölk i för det blev tusen gånger mer kladdigare :) 

Kladdisen var grymt god o fick väldigt bra recensioner av de som fick smaka den, o de va skönt de! Och väldigt roligt att höra! 

Ni behöver för en standard springform, min räckte till 10-12 personer: 

4 ägg
4 dl strösocker
1 1/2 tsk vaniljsocker
4 1/2 msk kakao
2 dl vetemjöl
170 gram smält smör
1/2 burk med karamelliserad mjölk
3 Mars / delade i mindre bitar
Topping: 
400 gram mjölkchoklad
1 dl vispgrädde
Mars till dekorering – jag hade 4 Marsbitar



Gör så här:

Ställ ugnen på 175 grader.  

Smält smöret och låt svalna något. 

Rör ihop ägg och socker i en bunke.
Blanda de torra ingredienserna och rör ner i smeten, rör sist ner smöret. 
Men vispar inte kladdkakesmeten, då kan det bli för mycket luft i och den kan bli torr.

Smöra och bröa en rund form med avtagbara kanter, jag bröade med kokos vilket var jättegott och blev en god touch på kakan. 

Börja med att breda ut hälften av kladdkakssmeten  i formen, och klicka ut kolakrämen (karamelliserade mjölken) i smeten , dela Marsen i mindre bitar och tryck ner, toppa sist med resten av kladdkakesmeten. 

Ställ in i ugnen i mitten i cirka 25-30 minuter. (Jag hade den inne i 40 minuter) Den ska fortfarande vara lös i mitten – den stannar till sig i kylskåpet. 
Min var jättevobblig i hela mittendelen men blev perfekt kladdig, krämig o god efter den svalnat! 

När kladdkakan svalnat så gör du toppingen, sjud upp grädden och bryt ner chokladen. Rör tills chokladen är smält och blank, och bred ut över kladdkakan. 

Skär Marsgodiset i snitt och dekorera kladdkakan med, så att de fastnar i chokladtoppingen.


Servera med en klick grädde eller en kula vaniljglass




Receptet kommer från Jennys matblogg så kan tyvärr inte ta på mig äran själv. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar