torsdag 12 mars 2015

Jordnötssnickers

En av mina favoritkakor och som är ett måste vid julen :) 
Dessa kakorna finns i olika varianter o former men så här är min variant på dom...

Ni behöver:

  • 1 burk jordnötssmör, 340 g krokant (mörkblått lock på burken) 
  • 1 dl socker
  • 2 dl sirap
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 1 dl cocos
  • 1 liter cornflakes
  • 2 kakor choklad, ljus och/eller mörk. 


Lägg jordnötssmöret i en bunke i ett vattenbad, men låt det inte vara för hett. 
Lägg även i socker, sirap och cocos. Smält allt tillsammans och rör om i bunken då och då. 

Lägg vaniljsocker och flingor i en annan bunke och blanda runt lite. 
Häll jordnötsblandningen i flingbunken och blanda runt allt med varandra. 

Bred ut smeten på ett bakplåtspapper så kakan blir som ett A4 i storlek ungefär. 
Låt den stelna. 

Smält chokladen i ett vattenbad och bred ut den över kakan. Låt stelna. 
Här brukar jag variera lite efter vad jag ska ha kakan till, man kan dekorera mycket med choklad, man kan göra halva ljus o halva mörk, man kan först breda ut ett lager mörk och sedan när den stelnat breda ut ett lager ljus över... och varför inte skriva med vit choklad.... bara fantasin sätter gränser :) 

Skär kakan i lagom stora bitar när chokladen har stelnat. Jag brukar variera storleken lite på bitarna, några lite större och några mindre då kakorna är ganska mättande och alla vill inte ha för stor bit. 

Underbart goda kakor som man även kan frysa. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar