lördag 25 oktober 2014

Brytbröd

Idag så lagade vi Sparrissoppa (recept på det hittar ni här) och till detta så bakade jag ett brytbröd som jag icke har testat tidigare. 

Jag gjorde det med tre olika smaker upptill och eftersom jag inte testat detta tidigare så ville jag att det skulle vara ganska basic, sär jag strödde endast på vallmofrö på en o solrosfrö på en annan och en behöll jag som de skulle vara.

Jag gillade detta receptet för det är inte så många ingredienser och man har nästan alltid allt utom jästen hemma vilket är väldigt bra! 




För 2 bröd behöver ni: 

50 jäst
5 dl kallt vatten
2 tsk salt
13 dl vetemjöl

Ägg till pensling om man vill det
Solrosfrö, vallmofrö m.m. till garnering om man penslar bröden. 


  • Börja med att smula sänder jästen i bunken till hushållsmaskinen. Rör ut jästen med lite av vattnet och när allt är upplöst så häll i resten av vattnet och nästan allt mjölet. 
  • Arbeta degen i ca 4 minuter i maskin. Jag tyckte detta va lite svårt då det blev en stor deg med en gång så jag stannade efter halva tiden o tog bort degen från kroken för att inte bränna maskinen innan jag fortsatte. Tillsätt sedan saltet och arbeta degen ytterligare 1 minut med maskinen. 
  • Strö över lite mjöl över degen och täck bunken med plastfolie. Låt degen jäsa i 1 timme till dubbel storlek ungefär. 
  • Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den smidig. Baka ut degen till 2 längder (jag hade 3 för jag hade 1½ recept).
  • Lägg längderna på en plåt med bakplåtspapper och klipp ca 10 jack uppifrån (beroende på hur långa längder ni gjort och hur stora brytbullar ni vill ha). Vik varannan bit åt höger och varannan åt vänster. 

  • Sätt ugnen på 225 grader och låt längderna jäsa ca 30 minuter till under bakduk. 
  • Originalreceptet är utan ägg men jag penslade 2 av mina med ägg och strödde vallmo över den ena och solrosfrö över den andra. Om man inte penslar så får man ett blekare bröd :) 
  • Grädda mitt i ugnen ca 15-20 minuter. Vill man ha en x-tra knaprig yta på brödet så spraya lite vatten i ugnen under gräddningen, men akta ugnen, den kan slå sig när man gör detta. Jag skippade vattnet. 
  • Låt svalna på galler utan bakduk. 

         Hoppas att ni gillar det :) 

Det var väldigt enkelt att göra! och kommer att göras fler gånger, dels för att detta var gott och dels för att man har ingredienserna hemma :) 

Sambon tyckte bäst om den sorten utan ägg (den längst till höger på bilden) men samtidigt tyckte han att dom andra var vackrare. så ja det är nog en smaksak :) 
Nått som är bra är att både mjölk- och äggallergiker kan äta dessa. 

Om jag får välja så servera man dessa lite lätt varma med smör och ost :) 

1 kommentar:

  1. Låter jättegott! Ska nog testa i eftermiddag efter dagens ridtur, har köpesoppa som jag behöver något till. Kram från Malin

    SvaraRadera