måndag 20 januari 2014

Gulaschsoppa

Jag gillar att laga grytor, soppor o långkok. 

Jag har några favoriter i gryt-världen som jag kommer att dela med mig av, men när det är lite blåsigt o ruggit ute så brukar jag göra en Gulaschsoppa. Jag hittade den för några år sedan från ICAs tidning, receptet kom från en restaurang uppe i fjällen och den är riktigt god o lagom het som man behöver efter en dag ute i kylan.   

När jag gör grytor o soppor så brukar jag göra dom så de får stå o puttra på spisen i några timmar eller gärna dagen innan. Blir lite godare smak då tycker jag... 

För 4 personer behöver du: 

  • minst 500 g högrev
  • 4 gula lökar (jag minskar på detta ibland) 
  • 1 röd paprika
  • 1 chilifrukt (ex. spansk peppar)
  • 1 msk tomatpuré
  • 5 vitlöksklyftor
  • 1msk mejram
  • 5 msk paprikapulver
  • 1 msk hel kummin
  • 4 medelstora potatisar
  • 250 g rotselleri
  • 2 morötter (jag gillar morötter så brukar dubbla dessa)
  • 2 liter oxbuljong (tärning eller koncentrerad fond + vatten)
  • ½ msk sambal oelek 
  • olja till stekning
  • salt o peppar 
  • crème fraiche eller gräddfil



Skär o putsa köttet i tärningar, ca 2 x 2 cm,
Bryn köttet i omgångar med oljan i en gryta, gärna en gjutjärnsgryta. 

Skala och hacka löken. 
Kärna ur och hacka paprikan och chilin. 
Bryn dessa tillsammans med köttet. 

Krydda med tomatpuré, pressad vitlök, mejram, paprikapulver, kummin, 1 tsk salt o 1 tsk peppar. 

Skala och tärna potatis, rotselleri och morötter. Lägg dessa i grytan och häll över buljongen. 

Låt soppan koka upp och sedan sjuda i minst 2 timmar. 
Smaka av med Sambal oelek efter hetta, tycke o smak. 

Servera med en klick crème fraich eller gräddfil. 



Servera gärna nybakat bröd med ost till soppan, underbart god kombination! 
Jag brukar göra ett ljust valnötsbröd till, kommer lägga upp recept på detta inom kort. 

Hoppas att det kommer att smaka, soppan går utmärkt att frysa in. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar